ورود | ثبت نام

مغز کودک من تا چند سالگی رشد می کند؟(رشد هوش در کودکان)

رشد مغز در کودکان

رشد هوش کودک

آگاهی از مراحل رشد مغز برای والدینی که می خواهند کودکشان رشدی رضایت بخش داشته باشد ضروری می باشد.

مراحل رشد مغز

با گذشت چهار هفته از لقاح، نخستین سلول ها و اعصاب مغز جنین شروع به شکل گیری می کنند.فرایند تشکیل نورون ها (سلول های مغزی) اولین فرایند رشد مغز محسوب می شود و قبل از به دنیا آمدن کودک کامل می شود. در دوران جنینی، هر دقیقه 250 هزار سلول عصبی یا نورون تشکیل می شود. پیش از این در هفته ی سوم، لوله ی عصبی تشکیل شده است. تصور کنید جنین شما ابتدا یک موجود لوله ای شکل است که مغز و نخاع او به صورت یک نوار در وسط و بخش درونی این لوله از بالا تا پایین کشیده شده است.در هفته ی چهارم، سر رویان در بخش ابتدایی لوله، شروع به شکل گیری می کند و از حالت لوله ای تغییر شکل پیدا می کند و تقریبا شبیه ماهی می شود.در هفته ی پنجم، اندازه ی رویان حدود 2 میلی متر است.هفته ی ششم، رویان خمیده و دمدار و مانند قورباغه است.در هفته ی هفتم، حدود 10 میلی متر شده، نخاع جنین نیز از مغز او مجزا می شود. اکنون مغز رویان اندازه ی یک فندق است و سریع تر از سایر اعضا رشد می کند.در ماه سوم، نواحی جلویی مغز که در قسمت پیشانی قرار دارد تشکیل می شود.این ناحیه وجه تمایز انسان از سایر پستانداران است و در تفکر، زبان و رفتارهای اجتماعی نقش دارد.

مهاجرت نورونی دومین فرایندی است که در دوران جنینی اتفاق می افتد و وظیفه ی سازماندهی مغز با جا به جایی نورون ها به مناطق خاص را دارند. این فرایند در دوره ی جنینی شروع می شود ولی تا 8 تا 10 ماه بعد از تولد نیز همچنان ادامه پیدا می کند.

فرایند سوم آکسون که نورون ها توسط چربی میلین پوشش داده می شوند این کار نورون ها را حفظ می کند و به آن ها در انتقال سیگنال ها کمک می کند. مرحله ی دیگر به وجود آمدن شبکه های ارتباطی در مغز است که در دوران جنینی شروع و در کل دوران زندگی ادامه پیدا می کند.

مرحله ی آخر که رخداد تکاملی مغز به حساب می آید حذف ارتباطات غیر‌ضروری و تقویت ارتباطات مهم را انجام می‌دهد.

البته جالب است بدانید که تحول نهایی مغز دختران تا اوایل بیست سالگی همجنان ادامه دارد و تحول نهایی مغز پسران حتی بیشتر از دختران طول می کشد. البته ناگفته نماند که مغز پسرها در هنگام تولد کمب بزرگتر از مغز دخترها می باشد و رشد سریع تری دارد.

بهترین سن رشد هوش چند سالگی است؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بهترین سن رشد هوش برای سرمایه گذاری بر روی هوش کودک تا هفت سالگی اش است. زیرا 50 درصد هوش تا 4 سالگی رشد می کند، 30 درصد دیگر تا 8 سالگی کودک و 20 درصد باقی مانده نیز تا 17 سالگی او کامل می شود و پس از آن فقط تجربه های فرد زیاد می شود.

سعی کنید در دو سال اول زندگی کودک که دوران طلایی رشد مغز نام دارد به روند رشد و تکامل کودکتان کمک کنید. این دوران زمان ایجاد ارتباط های مغزی است. کارهایی مانند نگاه کردن به چشمان کودک، حرف زدن با او، تحریک حس کنجکاوی در کودک و … نیز در رشد و تکامل و تحول مغز کودک موثر است.متاسفانه بسیاری از والدین با فرض این که نوزاد درکی از محیط اطراف ندارد به شکل گیری و اهمیت مغز در این دوره توجهی نمی کنند.

در سه اول زندگی مغز کودک 3 برابر می شود و حدودا 1000 تریلیون اتصال عصبی ایجاد می کند. در سن پنج سالگی مغز کودک به اندازه ی مغز بزرگسال نزدیک می شود.

روش های تقویت هوش کودک

  • شیر دادن به نوزاد حداقل تا 6 ماهگی

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند ضریب هوشی بالاتری (حداقل 5 درصد) نسبت به سایرین دارند. تا دو سالگی در کنار شیر مادر به کودک غذاهای سالم و مغذی مناسب بدهید.

  • آشنا کردن نوزاد با دنیای کتاب ها

نوزاد از اولین لحظه های زندگی، می تواند ببیند و بشنود. اما فقط چیزهایی را که بسیار نزدیک او است، می بیند، نوزاد از همان ابتدا به رنگ ها، بوها و چهره ها حساس است.

هیچ وقت برای آشنا کردن کودک با دنیای کتاب و مطالعه زود نیست حتی زمانی که او فقط چند ماه دارد می توانید از کتاب های مصور کمک بگیرید (همان طور که نوزاد با تصاویر ارتباط برقرار می کند، این تصاویر هم با او ارتباط برقرار می کند و برای او حرف می زند) یا خودتان برای او کتاب بخوانید. شعر و داستان را با صدای بلند برایش بخوانید.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد تقویت مهارت های دیداری در شش ماه اول زندگی بسیار مهم است.

  • ذهن نوزاد را به چالش بکشید

با او بازی کنید!

بازی هایی مانند خانه سازی یا پرتاب توپ به یک جای مشخص، تشخیص رنگ ها و شکل ها

  • کودک را از تلویزیون دور کنید

تماشای تلویزیون نه تنها  تحریک مغزی در کودک ایجاد نمی کند بلکه مهارت های شناختی او را دچار نقص می کند. به جای تلویزیون می توانید با کودک بازی های فیزیکی مانند قل دادن توپ بکنید.

برای تحریک مغز و رشد هوش کودک می توانید تمرینات نوروبیک (یا تمرینات ذهنی) انجام دهید. تمرینات نوروبیک تمریناتی است که به شما امکان می دهد هم با فعالیت های جسمی و هم با فعالیت های ذهنی با هر دو طرف مغز کار کنید.

  • به کودک استرس وارد نکنید

استرس سبب نابودی سلول های مغز می شود.

  • یادگیری زبان، موسیقی و ورزش

والدین باید از سنین کودکی یادگیری انواع زبان، موسیقی و ورزش را در برنامه ریزی کودکان خود قرار دهند زیرا این موارد باعث رشد مغز آن ها می شود.

  • یادگیری هنر و خلاقیت

هنر و خلاقیت به کودک امکان می دهد تمام مناطق مغز خود را رشد دهد.

در آخر اینکه برای تقویت و رشد هوش کودک نیاز به هزینه های مالی و کلاس های متعدد نیست بلکه اگر والدین وقت مورد نیاز را برای کودک بگذارند و راهکارهای ساده مانند بالا را انجام دهند کودکی باهوش و شاید نابغه خواهند داشت. شما برای تقویت و رشد هوش کودک خود چه روش هایی را به کار می برید؟

پیشنهاد می کنیم مقاله ی 7 راهکار قدرتمند برای تقویت هوش و IQ در نوزادان و کودکان را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

اعلان ها و پیشنهادات شخصی شده را دریافت کنید

به اعلان‌ها اجازه دهید به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ درباره سبد خرید شما دریافت کنند و چه کسی می‌داند، حتی ممکن است یک کد تخفیف شیرین دریافت کنید.

Maybe later

چگونه می خواهید با ما در تماس باشید؟