ورود | ثبت نام

آموزش قرآن به کودکان (معرفی 10 کتاب پرطرفدار برای آموزش تلاوت و حفظ موضوعی قرآن به کودکان)

دنیای رنگارنگ قرآن : تلاوت و حفظ قرآن کریم با فعالیت های جذاب برای کودکان

امروزه، تعداد زیادی از کتاب‌ها و منابع آموزشی برای کمک به کودکان در فرآیند یادگیری تلاوت و حفظ موضوعی قرآن در دسترس است. این مقاله با معرفی 10 کتاب جذاب به عنوان منابع آموزشی برای کودکان، به والدین و مربیان کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری به کودکان خود در فرآیند یادگیری قرآن کمک کنند.

از آنجایی که در حوزه‌ی آموزش و پرورش کودکان، تلاوت قرآن و روخوانی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است در ابتدا به معرفی برخی از بهترین کتاب‌های آموزش روخوانی و تلاوت قرآن برای کودکان می پردازیم. این کتاب‌ها با استفاده از روش‌های جذاب و کاربردی، به کودکان کمک می‌کنند تا به صورت سرگرم‌کننده و موثری نه تنها تلاوت قرآن را بهتر یاد بگیرند، بلکه به دنیای پرمعنای قرآن نیز نزدیک‌تر شوند.

1. مجموعه گل آموز روخوانی قرآن کریم (دو جلدی) ویژه کودکان 3 سال به بالا

مجموعه دو جلدی گل آموز روخوانی قرآن کریم که با تالیف پروین اختر دانش و به همت انتشارات کومه منتشر شده است، در واقع یک مجموعه آموزشی بسیار مفید و جذاب است که با نشان دادن حرکات به کمک نقاشی های جذاب و آشنایی با احادیث معصومین (ع) طریقه خواندن قرآن برای کودکان در سنین پایین را آموزش می دهد. در این مجموعه حروف الفبای عربی با زبان شعر هدفمند آموزش داده می شود.

کتاب آموزشی گل آموز روخوانی قرآن کریم جلد اول
 کتاب آموزشی گل آموز روخوانی قرآن کریم جلد اول

کتاب گل آموز روخوانی قرآن کریم جلد دوم

2. مجموعه آموزش درست خوانی قرآن کریم ویژه کودکان دو جلدی (همراه با ۴۰ آیه و موضوع تربیتی ویژه کودکان با خط عثمان طه)

در این مجموعه تلاش شده که قواعد درست خوانی قرآن کریم در قالب چهل درس کوتاه، برای کودکان آشنا با حروف الفبا آموزش داده شود. استفاده از قصه های تربیتی بر اساس آیات قرآن، برای ایجاد جذابیت بیشتر و فهم بهتر مطالب، بسیار موثر است. همچنین، تمرین های عملی هدفمند با راهبری مربیان گرانقدر یا والدین، تضمین می‌کند که کودکان بتوانند به درستی و با مهارت خواندن قرآن کریم را فرا بگیرند.

3. مجموعه آموزش درست خوانی و زیبا خوانی قرآن – دو جلدی (با رسم الخط کم علامت به همراه جزء سی‌ام و چهل درس تربیتی)

رسم الخط قرآن یعنی شیوه نگارش و علامت گذاری کلمات قرآنی، در آموزش صحیح خوانی و روان خوانی آیات نقش به سزایی دارد. از میان شش رسم الخط رایج در جهان اسلام، رسم الخط کم علامت که توسط مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی پایه ریزی شده است، برترین و بهترین برای آموزش قرآن به نوآموزان است. اهداف مورد انتظار از فراگیران پس از اتمام این کتاب آموزشی:

1. آیات قرآن (با رسم الخط کم علامت) را صحیح بخوانند.

2. آیات جزء سی ام را با مهارت نسبی روان و پیوسته قرائت نمایند.

3. احادیث، پیام های قرآنی و ترجمه آن را بصورت صحیح بخواند و بتواند مصادیق آنرا با زبان کودکانه بیان کند.

4. نسبت به یادگیری قرآن، قرائت و انس با کلام الهی علاقه نشان داده و با اشتیاق در فرآیند آموزش مشارکت کند.

کتاب آموزشی درست خوانی و زیبا خوانی قرآن با رسم الخط کم علامت به همراه جزء سی‌ام و چهل درس تربیتی مجموعه دو جلدی کتاب آموزشی درست خوانی و زیبا خوانی قرآن با رسم الخط کم علامت به همراه جزء سی‌ام و چهل درس تربیتی مجموعه دو جلدی

4. کتاب باران محبت (آموزش حروف و روخوانی قرآن)

راهنمای آموزشی الفبای قرآنی همراه با احادیث اخلاقی، رنگ آمیزی، تمرینات، لغات عربی و ترجمه مربوط به همان درس قرآن . ویژه تدریس در مهدها، پیش دبستانی‌ها و مقطع اول ابتدایی

کتاب باران محبت (آموزش حروف و روخوانی قرآن)

5. مجموعه آموزشی تولدی دوباره (۵ جلدی)

با هدف آموزش الفبا، آموزش حرکات (صداهای کوتاه و کشیده)، آموزش علامات (سکون، تشدید، مد، تنوین، حروف ناخوانا)، آموزش نشانه‌ها و روخوانی در مباحث قرآنی

کتاب تولدی دوباره جلد دوم ۲ آموزش حرکات (صداهای کوتاه) کتاب تولدی دوباره جلد چهارم ۴ آموزش علامات (سکون، تشدید، تنوین، حروف ناخوانا) کتاب تولدی دوباره جلد سوم ۳ آموزش حرکات (صداهای کشیده) کتاب آموزشی مجموعه ۵ جلدی تولدی دوباره | آموزش الفبا، آموزش حرکات صداهای کوتاه و کشیده، آموزش علامات سکون، تشدید، حروف ناخوانا، آموزش نشانه‌ها و روخوانی کتاب آموزشی مجموعه ۵ جلدی تولدی دوباره | آموزش الفبا، آموزش حرکات صداهای کوتاه و کشیده، آموزش علامات سکون، تشدید، حروف ناخوانا، آموزش نشانه‌ها و روخوانی

در ادامه به معرفی چند تا از بهترین کتاب های آموزشی حفظ موضوعی قرآن کریم برای کودکان می پردازیم:

6. مجموعه مائده‌ آسمانی دو جلدی (آموزش به روش آسان و کودکانه : آموزش جزء ۳۰ به کودکان)

هر جلد این کتاب شامل صفحه‌ای از قرآن کریم و تصویر مرتبط با آن سوره به همراه شعر کودکانه است که باعث می‌شود کودکان به راحتی مفاهیم قرآن کریم را درک کنند. همچنین، فضای رنگ‌آمیزی روی صفحه مقابل باعث می‌شود که کودکان با استفاده از رنگ‌ها، مفهوم سوره را به خوبی درک کنند.

برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودک، این کتاب می‌تواند یک منبع آموزشی بسیار مفید باشد. همچنین، حضور حدیث یا روایت از ائمه معصومین در بالای هر دو صفحه از این کتاب، به کودکان کمک می‌کند تا با احادیث و روایات اسلامی آشنا شوند.

کتاب مائده‌ آسمانی مجموعه دو جلدی (آموزش به روش آسان و کودکانه : آموزش جزء ۳۰ قرآن به کودکان)

7. مجموعه‌ی آموزشی قرآنی سوره‌های مهربانی ۳ جلدی (درسنامه‌ی حفظ و مفاهیم جزء سی‌ام قرآن کریم)

مجموعه‌ی سه جلدی سوره‌های مهربانی، با هدف حفظ سوره‌های جزء سی‌ام قرآن‌کریم، همراه با مفاهیم مختصر، برای کودکان و خردسالان تهیه و تدوین شده است. ترتیب سوره‌ها نیز از سوره‌های آسا‌نتر از لحاظ کلمات و تعداد آیات است. هدف اصلی اثر این است تا با بهره از عناصر و آرایه‌های هنری، ضمن به تصویر کشیدن فضایی کودکانه مخاطبان را نسبت به حفظ قرآن ترغیب نماید.

مجموعه‌ی ۳ جلدی کتاب آموزشی قرآنی سوره‌های مهربانی (درسنامه‌ی حفظ و مفاهیم جزء سی‌ام قرآن کریم)مجموعه‌ی ۳ جلدی کتاب آموزشی قرآنی سوره‌های مهربانی (درسنامه‌ی حفظ و مفاهیم جزء سی‌ام قرآن کریم)مجموعه‌ی ۳ جلدی کتاب آموزشی قرآنی سوره‌های مهربانی (درسنامه‌ی حفظ و مفاهیم جزء سی‌ام قرآن کریم)

برای مشاهده صفحات کتاب های این مجموعه و توضیحات بیشتر، به صفحه مربوط به هر کتاب مراجعه نمایید.

8. مجموعه ۵ جلدی کتاب آیه‌های مهربانی (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم)

هر درس کتاب های این مجموعه به یک موضوع می پردازد و به تناسب آن داستان کوچک، شعر، آیه و حدیث و تمرین آورده شده است تا هم تنوع در انتقال یک مفهوم حفظ شود و هم با شیوه ای متفاوت تکرار شود. بخشی به عنوان توضیح مربی در هر درس گنجانده شده تا والدین و مربیان عزیز با فضای آن درس، بیشتر آشنا شوند.
موضوعات استفاده شده در کتاب های این مجموعه، بیشتر در زمینه آشنایی کودک با آداب و سنن اسلامی و بایسته های مهم در امر تربیت کودکان سخن می گوید.
(تربیت دینی با بهره از آیات و احادیث، شعر، قصه و رنگ آمیزی های زیبا) – ویژه کودکان پیش دبستانی و مهدهای کودک
کتاب آموزشی آیه‌های مهربانی ۲ (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم) کتاب آموزشی آیه‌های مهربانی ۳ (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم) مجموعه ۵ جلدی کتاب آیه‌های مهربانی (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم) مجموعه ۵ جلدی کتاب آیه‌های مهربانی (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم) کتاب آموزشی آیه‌های مهربانی ۵ (درسنامه حفظ موضوعی قرآن کریم)

9. کتاب آموزشی هفت آسمان (واحد کار قرآنی آموزش به روش آسان و کودکانه)

کتاب آموزشی هفت آسمان (واحد کار قرآنی آموزش به روش آسان و کودکانه)

10. مجموعه آموزشی ترنم وحی جزء سی دو جلدی (مفاهیم، شعر، تصاویر و رنگ آمیزی جزء 30ام قرآن)

مجموعه ای مفید و کاربردی برای یادگیری جزء سی قرآن با تصاویر می باشد.  

کتاب ترنم وحی جزء سی جلد اول (مفاهیم، شعر، تصاویر و رنگ آمیزی جزء سی قرآن) کتاب ترنم وحی جزء سی جلد دوم (مفاهیم، شعر، تصاویر و رنگ آمیزی جزء سی قرآن)

در این مقاله به یکی از روش های آموزش قرآن برای بچه ها که استفاده از کتاب های آموزشی است پرداختیم و 10 عنوان از بهترین کتاب ها را معرفی نمودیم. شما کدام یک از کتاب های ذکر شده در بالا را برای آموزش قرآن به فرزندتان انتخاب می کنید؟ در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی درباره کتاب های معرفی شده می توانید در بخش نظرات سوال تان را برای ما ارسال نمایید.

8 دیدگاه برای “آموزش قرآن به کودکان (معرفی 10 کتاب پرطرفدار برای آموزش تلاوت و حفظ موضوعی قرآن به کودکان)

دیدگاهتان را بنویسید

اعلان ها و پیشنهادات شخصی شده را دریافت کنید

به اعلان‌ها اجازه دهید به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ درباره سبد خرید شما دریافت کنند و چه کسی می‌داند، حتی ممکن است یک کد تخفیف شیرین دریافت کنید.

Maybe later

چگونه می خواهید با ما در تماس باشید؟